Råd för resor i ö-välden 

 

 

 

Ha koll på färjornas tidtabell 

En bra hemsida för detta är www.gtp.gr. Tidtabellerna ändras, ofta sätter färjebolagen in fler turer under sommaren, så uppdatera dig. Det går att boka biljetter på nätet, men också att på Athens flygplats och på rederiernas biljettkontor i Pireus respektive Rafina.

 

Åk först till ön som ligger längst bort 

Luffa sedan tillbaka mot din hemresedestination. Genom att göra den längsta resan först undviker du att hamna i tidsnöd. 

 

Undvik att byta ö-grupp

Även om öarna ser ut att ligga nära varandra är det ofta krångligt och tidsödande. Ibland måste man till och med åka in till Pireus för att byta färja.

 

Förboka eller inte?

Vill man bo på ett speciellt ställe, då förbokar man. Det kan också vara bra att förboka första natten, i synnerhet om man kommer fram sent eller till en ny ö. Annars går det alldeles utmärkt att improvisera, i juni och juli är det sällan problem att hitta rum. Boka via www.booking.com allt eftersom du bestämmer din rutt.  

 

Lita på rumsuthyrarna i hamnen?

På vissa öar - främst där grekerna själva turistar - ser man inte till rumsuthyrarna alls. På andra öar står de i stora klungor, viftar med skyltar och visar sina rumspärmar. Vi har väldigt god erfarenhet av detta. Det är en bara en enda gång vi blivit besvikna och bytt rum nästa dag. Vill du ha maximal handlingsfrihet, välj ett rum som ligger nära hamnen och börja med att boka för en natt. Tips: om du ser en äldre grekisk tant bland uthyrarna så kan du vara övertygad om att hon hyr ut de absolut mest rena och välstädade hotellrummen som finns på ön. Om du är man, bli inte stött om rumsuthyrarna frågar efter din fru. Många är vana vid att det är frun som bestämmer över boendet. 

 

Bo nära hamnen

Det är lättare att transportera sig själv utan bagage än med bagage. Därför bor vi gärna i hamnen, för att ha kortast möjliga avstånd till färjan. När vi kommer till en ny ö - eller vill pröva ett nytt boende - brukar en av oss slå sig ned på ett kafé, dricka iste och vakta bagaget, medan den andra går runt och spanar efter rum. Vi ber alltid att få se rummet först, kontrollerar att det finns A/C som fungerar och det verkar hyfsat lugnt, rent och tyst.

 

Var på plats inför hemresan 

Chansa inte på att ta färjan på morgonen såvida det inte är ett nattflyg du skall åka hem med. Ta inte heller den sista sista båten för dagen till Pireus eller Rafina. Se till att ha lite marginaler, det är dumt att missa flyget hem.

 

Håll öronen och ögonen öppna 

Om det är storm eller är färjestrejk i antågande kan det bli nödvändigt att lägga om planerna.

                

                

Lite om färjorna

Moderna och snabba färjor

Den grekiska infrastruktren, inklusive färjorna, utvecklades rejält runt millennieskiftet. Därför är de flesta av färjorna idag moderna. Det finns många stora katamaraner, vilket gör att restiderrna har pressats ejält. Tyvärr innebär det också att priserna blivit högre. Förr var tumregeln att man betalade 20 kronor för en timmas resa till sjöss - då tog det fem, sex timmar från Pireus till Naxos. Idag tar resan ungefär tre timmar och biljettpriset kan ligga på upp mot 600-700 kr. Dyrast och snabbast är Highspeedbåtarna. Väljer man en färja från exempelvis Blue Star-rederiet är det billigare.  

 

Oftast fräscha och välstädade

Det gäller också toaletterna, som ofta är renare än toaletterna på svenska flygplatser.

 

Kan blåsa rejält och bli kännbar sjögång

De stora färjorna är stabila och stadiga, så det blir sällan obehagligt. Är man orolig är det bra att skaffa åksjuketabletter, exempelvis Postafen. Gillar man inte sjögång kan det också vara en god idé att undvika de minsta och mest rankiga katamaranerna. På www.gtp.gr. finns det information om vilka färjor som trafikerar de olika rutterna och hur stora de är. 

 

De allra flesta färjor serverar någon typ av mat ombord

Men utbudet är inte alltid så stort och tunnas ofta ut under resans gång. Grillade toasts med ost och skinka brukar det dock nästan alltid finnas. Priserna ombord är ganska höga så det kan vara klokt och köpa vatten, läsk och snacks innan man går ombord. Ett gott råd är också att inte gå ombord hungrig.  

 

Försök alltid att ställa ditt tunga bagage på bildäcket 

Låt inte luras av rulltrapporna på Blue Star-färjorna. Dessa fungerar bara i ena riktningen, när man skall gå i land får man gå nedför trapporna och det är ofta trångt. Ha inga värdesaker i bagaget som lämnas på bildäcket. Se till att väskorna hamnar på rätt ställe - besättningen vill ha väskorna sorterade efter destination. De är inte kul om väskan blivit begravd under tjugo tunga kollin som skall till Naxos om man själv skall gå av på Paros.  

 

Alldeles för trångt och stökigt, svårt att hitta sittplats?

Överväg att köpa till biljett till businessclass. Skall man resa långt kan det vara skönt. Det gäller i synnerhet om man av olika skäl inte vill sitta ute, där det oftast är gott om plats. Men på kvällarna kan det bli rejält kallt och under dagen kan solen skina obarmhärtigt.

 

Dags att stiga av? 

Varje stopp annonseras i högtalarsystemet, det sker även på engelska. Är man osäker på hur lång tid resan kommer att ta, fråga någon i besättningen. På de stora resemålen är det svårt att missa att komma av i tid, men när man reser till mindre öar måste man vara beredd. När man hör "Parakaló" i högtalarna går man ned till bildäck, samlar ihop sitt bagage och står sedan och väntar på  akterdäck tillsammans med bilar och motorcyklar på tilläggningen. Pålastningen börjar ofta innan avlastning är klar och färjorna gör så korta stopp som är möjligt. Inte sällan ligger det en färja och väntar på sin tur.

 

Köp hytt om det blir nattresa

Inser man först ombord att det skulle vara skönt med en hytt att sova i, uppsök purserns kontor. Det är pursern som ansvarar för hytterna, övriga besättning säger ofta bara att det är fullt. Färjorna kan gå vid de mest märkliga tider på dygnet, men för det mesta åker man bara ett par timmar. Då sover man där man kan, oftast på golvet. Verkar det sunkigt? Lägg en handduk eller en sarong i handbagaget och använd som liggunderlag.

 

Varm fleecetröja i handbagaget

Ofta är det stark luftkonditionering i salongerna ombord och då behövs tröjan. Den fungerar också bra som kudde eller som täcke, det kan bli ganska kallt att ligga på golvet och sova.